![]() |
Päällisiä Taiteiden yössä |
Projektin valmistelu aloitettiin jo vuonna 2010 suunnittelulla ja neuvotteluilla. Helsingin seudun liikennelaitokselta, HKL ja bussiyhtiö Nobina Oy oli tietysti saatava mukaan julkisia liikennevälineitä koskevaan tapahtumaan. Pian mukaan saatiin myös Novita. Myöhemmin tukijoiden joukkoon liittyivät myös Marimekko ja Vallila. Koko projektin ajan tärkeänä yhteistyötahona toimi Designmuseo. Lupien myötä alkoi käytännön työ: istuinten mittaaminen, kaavoitus ja prototyypin ompelu.
Marraskuussa 2010 käsityönopettajat kokoontuivat Designmuseoon inspiroitumaan: Loistavat luennoitsijat, tekstiilitaiteilija Virpi Vesanen-Laukkanen sekä teollinen muotoilija Hannu Kähönen, johdattivat opettajat julkisen tilan luonteen, sen mahdollisuuksien ja haasteiden, ääreen. Vesanen-Laukkanen esitteli omaa pitsibussi-teostaan ja Kähönen uusien ratikoiden suunnittelua osana Helsingin katukuvaa ja asukkaiden ”olohuonetta”.
Yhä lähemmäs koulujen arkea päästiin, kun
hankkeeseen sitoutuneet opettajat kohtasivat Infotilaisuudessa Designmuseossa
syyskuun lopulla 2011. Muotoilukasvatuksen läänintaiteilija ja
käsityökirjailija Mari Savio (Surrur – tee oma Marimekkosi, WSOY) esitteli
opettajille ideoita ja ajatuksia sekä veti työpajaa, jossa opet saattoivat
ideoida päällisten toteutusta. Illan aikana jäljennettiin myös kaavat ja
saatiin yhteistyökumppaneiden materiaaleja kouluille vietäviksi.
3.-4.2.2012 Designmuseolla vietettiin
Designpääkaupunkiviikonloppua, jossa Kruunuhaan yläasteen oppilaat valmistivat
istuinpäällisiä riemukkain värein. Harmaat kankaat peittyivät huopakukkasiin,
muhkeisiin lankatupsuihin ja erilaisiin tilkkukuvioihin. Ensimmäinen valmistunut istuinpäällinen pääsi
koeajelulle Designviikonlopun kunniaksi ratikkalinjalla 10. Viikonloppua
jatkettiin lauantaina nonstop
-työpajoissa, joissa museon kävijät pääsivät osallistumaan päällisten tekoon.
![]() |
Kruununhaan yläasteen oppilaiden työskentelyä Designmuseolla
|
Esimakua päällisten upeasta kirjosta saatiin
toukokuussa 2012, kun joukko opettajia kokoontui Aurinkolahden peruskoululle
palosuojaamaan päällisiä. Kasseista ja pusseista paljastui toinen toistaan
riemukkaampia ja värikkäämpiä taideteoksia!
![]() |
Palosuojausta |
Taiteiden yön aamuna projektin koordinaattori, Kruunuhaan yläasteen käsityönopettaja Sari Siekkinen-Vappula odotti turhaan kolmosen ratikkaa pysäkillä, kun selvisi, että HSL oli laittanut epähuomiossa ratikan kulkemaan linjalla 7! Ongelma saatiin pian ratkaistua ja ratikka pyöri 3B:n reitillä matkustajien ilona perjantai-iltaan saakka. Hallituksen jäsenet bongasivat monta iloista kommenttia bussin ja ratikan matkustajilta. Useat matkustajat katselivat jokaisen päällisen tarkasti kulkien läpi ratikan ja bussin. Teknisten opettajien oppilaillaan teettämät pulmapelit hupenivat laatikosta jo alkuillasta ilahtuneiden matkustajien taskuihin.
![]() |
ILON OLON ratikka liikenteessä |
![]() |
Päällisiä Paviljongissa |
Helsingin teknisten työn opettajat ohjasivat Puu pelittää- työpajassa koneellisen lehtisahan avulla vanerista pulmapelejä ja symboleja. Iltapäivällä tekstiilitaiteilija Virpi Vesanen-Laukkanen kertoi omista yhteisöllisistä projekteistaan liikennevälineissä. Puu pelittää -työpaja jatkui illalla ja tuotoksista syntyi päivän aikana tilataideteos, josta on luettavissa tärkeä ja ajankohtainen sanoma.
Yleisö sai kokeilla illanaikana virkkausta, ryijysolmuja ja jättää jälkensä yhteiseen vieraskirjaan kirjoen. Avajaispuheet pitivät Designmuseon johtaja Jukka Savolainen ja projektin koordinaattori Sari Siekkinen-Vappula. Mukana oli myös Kruununhaan yläasteen 9.lk:n tanssiryhmän esitys "Keskustelua istuen ja liikkeessä". Tanssijat olivat osallistuneet ILON OLON bussit ja ratikat -projektiin tekijöinä ja kokijoina.
![]() |
Avajaistunnelmaa |
Hieno yhteisöllinen tempaus, joka vei käsityöniloa
eteenpäin, summaa Siekkinen-Vappula.
Teksti Muru Juurola ja kuvat Sari
Siekkinen-Vappula
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti